Metody
W Liceum ASK stosujemy styl nauczania, wychowania i animacji społeczno-kulturalnej, który wyzwala aktywność własną uczniów i pracowników szkoły zgodny z misją i wizją Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA.
Głównym założeniem szkoły jest twierdzenie, że każdy człowiek ma potencjał twórczy i może go rozwijać. Celem nauczania i wychowania w Liceum ASK jest dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju osobowości młodych ludzi, którzy tu się uczą.
W Liceum ASK stosuje się autorską metodę organizacji procesu edukacyjnego, tj. Metodę KLANZY, która uwzględnia:
- nawiązywanie kontaktów prowadzącego zajęcia z grupą i w grupie pomiędzy uczestnikami z wykorzystaniem zabaw integracyjnych
- dbałość o dobrą atmosferę, życzliwość, otwartość, akceptację i szacunek dla każdego uczestnika zajęć
- ustalanie zasad pracy w grupie i wprowadzenie ich po akceptacji przez wszystkich
- celowe wykorzystanie przestrzeni i zwracanie uwagi na estetykę otoczenia
- tworzenie warunków do uczenia się poprzez działanie, przeżywanie, odkrywanie i animowanie do rozwiązywania problemu za pomocą metod aktywizujących
- dbanie o dobre samopoczucie uczestników, radosną atmosferę spotkań i relaks
- wykorzystywanie tańca, ruchu, muzyki, zaskakujących sytuacji do wzmacniania energii lub odpoczynku członków grupy
- dbanie o przebieg procesu grupowego i stopniowanie emocji w każdym działaniu z wyraźnym początkiem i zakończeniem
- rzetelne wykorzystanie czasu przeznaczonego na zajęcia dydaktyczno-wychowawcze
- stosowanie informacji zwrotnych, zwracanie uwagi na znaczenie i umiejętności życzliwego przekazu własnych odczuć w danym czasie i miejscu
- podkreślanie dobrych cech i wskazywanie słabych w formie informacji o spostrzeżeniach przydatnych do refleksji o tym, co warto zmienić docenienie każdego włożonego trudu
- wykorzystywanie różnych środków – prostych i łatwych do zdobycia, a umożliwiających twórcze działanie.
W Liceum ASK każdy uczeń oprócz wychowawcy klasy ma swojego tutora, który dba o pełne wykorzystanie potencjału osoby i motywuje do refleksji nad własnym rozwojem. Z pomocą tutora uczeń rozpoznaje swoje mocne strony, talenty i zainteresowania, przekonania, poglądy, stosunek do siebie, innych ludzi i świata; ale także uczy się samodzielnie radzić sobie z problemami, także tymi związanymi z uczeniem się i byciem w grupie.
Tutor towarzyszy służy młodemu człowiekowi w poszukiwaniu i zastosowaniu rozwiązań najlepszych dla niego. Może pełnić czasem rolę mentora, ale nie jest terapeutą. Kontakt z tutorem pozwala na budowanie pozytywnych, wspierających relacji z dorosłymi, którzy są autorytetami w różnych dziedzinach.
Tutor w Liceum ASK to nauczyciel, który ukończył specjalistyczne szkolenie i posiada certyfikat.
Tutor spotyka się z uczniem indywidualnie 2 razy w miesiącu na około 30 minut, aby planować i omawiać jego rozwój.
W Liceum ASK nie odpytujemy uczniów, ale pozwalamy każdemu z nich zadawać pytania nauczycielom i instruktorom. Zakładamy, że kto pyta, ten myśli, a my stawiamy na samodzielne myślenie.
Krytyczne myślenie to racjonalny sposób podejścia do rzeczywistości. Z wielu badań wynika, że ta umiejętność nie jest wrodzona, lecz można i należy się jej nauczyć. W Liceum ASK przez 4 lata na różnych zajęciach uczniowie poznają i stosują konkretne narzędzia, strategie i rutyny myślenia krytycznego. Innymi słowy – uczą się krytycznie myśleć tak samo jak uczą się języka polskiego, czy matematyki.
Dlaczego stosujemy TOC?
Jako ludzie najczęściej reagujemy na nowe fakty emocjonalnie a nie racjonalnie. Na początku uruchamia się myślenie automatyczne – szybkie, niewymagające większego wysiłku umysłowego i samokontroli, opierające się na schematach myślowych. Jednak człowiek myślący krytycznie dopuszcza do siebie myśl, że może być inaczej niż podpowiadają mu emocje i rozwiewa wątpliwości. Właśnie dlatego Liceum ASK umożliwiamy sprawdzanie twierdzeń, szukanie wiarygodnych źródeł informacji i na ich podstawie wyrabianie sobie stanowiska. Pokazujemy, że pierwsze intuicyjne rozwiązanie nie zawsze musi być prawidłowe i że niemal każdy fakt można sprawdzić. Uważamy, że krytyczne myślenie to jedna z najważniejszych kompetencji, którą powinni zdobyć uczniowie Liceum ASK.
Podążamy za myślą Sokratesa: „Bezmyślnym życiem żyć człowiekowi nie warto”.
„Nauczać, to rozniecać ogień, a nie napełniać puste wiadro”(Heraklit)
W Liceum ASK organizujemy warunki do nauki w taki sposób, aby były przyjazne potrzebom mózgów naszych uczniów. Wierzymy, że w każdym z nich jest potencjał twórczy, który potrzebuje tylko odpowiednich warunków do rozwoju.
Szukamy zatem sposobów, aby nauka była skuteczna, a przy tym przyjemna.
Dbamy o równowagę między nauką w szkole i pozostałą częścią życia naszych uczniów.
Inspirujemy się dobrymi praktykami z innowacyjnych placówek w całej Polsce (np. sieci BUDZĄCYCH SIĘ SZKÓŁ).
Dlaczego sięgamy do neurodydaktyki?
„Najistotniejszym elementem i warunkiem osiągnięcia sukcesu jest niewątpliwie odwołanie się do ciekawości poznawczej uczniów, drugim, nie mniej ważnym bezpieczna i przyjazna atmosfera. Ludzie są z natury ciekawi świata i chcą go rozumieć. Wszystko, co nowe, nieznane, nietypowe, tajemnicze, nie do końca wyjaśnione, przyciąga naszą uwagę. Za to banalne, zwyczajne i codzienne zjawiska nie pobudzają aktywności sieci neuronalnej, a tym samym nie inicjują procesu uczenia się.”
Marzena Żylińskia „Neurodydaktyka, czyli nauczanie przyjazne mózgowi”
Pierwsze zadanie szkoły polega na zaprawianiu dzieci do wspólnego działania i wzajemnej pomocy w życiu, na zaszczepianiu im poczucia wzajemnej zależności i na dopomaganiu im praktycznie do stwarzania warunków dla wprowadzania w czyn tego nastawienia” (John Dewey)
Podczas zajęć obowiązkowych w Liceum ASK realizowana jest w pełni podstawa programowa, aby uczniowie byli dobrze przygotowani do egzaminu maturalnego.
Innowacyjny jest sposób realizacji tej podstawy. Proponujemy uczniom wzięcie odpowiedzialności za własną naukę, dlatego unikamy metod podających i wykładów, które zakładają bierność ucznia. Proponujemy metody aktywizujące, dzięki którym nauka staje się przyjemna i ciekawa, a uczniowie wychodzą z lekcji zmęczeni twórczą pracą. Wymagamy, aby uczniowie przychodzili przygotowani do zajęć i jak najwięcej uczyli się w szkole, korzystając ze stwarzanych im tu możliwości.
Główną metodą pracy w Liceum ASK są projekty edukacyjne.
Jakie projekty są realizowane?
Projekty:
- badawcze, koncepcyjne i praktyczne
- naukowe, artystyczne, społeczne
- materialne i wirtualne (online)
- klasowe, szkolne oraz o zasięgu miejskim i międzynarodowym
- realizowane w szkole i innych w instytucjach KLANZY.
W Liceum ASK doceniamy uczniów, a nie oceniamy.
Łączymy ocenianie kształtujące (informacje zwrotne w bieżącej pracy) z ocenami sumującymi (stopniami wyrażanymi cyfrą na koniec działu lub półrocza).
Co to jest OK?
Ocenianie kształtujące to częste ocenianie postępów ucznia ustnie lub pisemnie w taki sposób, który pomaga mu się uczyć.
Co ma na celu takie ocenianie?
- Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć i postępach, więc może się odbywać na bieżąco podczas lekcji (w formie informacji ustnej lub pisemnej, jako samoocena lub ocena koleżeńska) oraz po zakończeniu partii materiału (w formie pisemnej: sprawdzian, prezentacja, projekt, praca pisemna).
- Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju, wdrażanie do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny.
- Motywowanie ucznia, udzielanie pomocy w nauce w postaci informacji o tym, co uczeń zrobił dobrze, a nad czym jeszcze warto popracować.
- Podanie propozycji konkretnych działań pomocnych w pokonywaniu trudności przez ucznia.
Jak nauczyciele Liceum ASK stosują elementy oceniania kształtującego?
- Określają cele lekcji i podają je uczniom na początku w sposób zrozumiały dla nich, dlatego uczniowie wiedzą, co na lekcji jest najważniejsze i niezbędne do zapamiętania.
- Ustalają wraz z uczniami kryteria oceniania, czyli to, co będzie brane pod uwagę przy ocenie pracy, więc uczniowie czują się bezpieczni, że nikt ich nie przyłapie na niewiedzy i mają większe szanse na osiągnięcie sukcesu.
- Budują pozytywną atmosferę podczas uczenia, ponieważ formułują pytania problemowe, które skłaniają do myślenia, ukazują szerszy kontekst, zachęcają do poszukiwania odpowiedzi i angażują w naukę.
Co zawiera taka ocena?
- Wskazanie pozytywnych elementów pracy.
- Wskazanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy.
- Wskazówki, w jaki sposób poprawić pracę.
- Wskazówki, w jakim kierunku pracować dalej.
Metoda Tomatisa to program stymulacji słuchowej, który ma na celu poprawę funkcji poznawczych, motorycznych i emocjonalnych. Metoda ta jest stosowana zarówno u dzieci, jak i u dorosłych.
EEG Biofeedback/ Neurofeedback jest metodą terapii opartej na technice komputerowej, umożliwiającej trening mózgu w celu poprawienia jego efektywności i uzyskania kontroli nad procesami fizjologicznymi zachodzącymi w naszym organiźmie, zwykle niedostępnymi dla naszej świadomości.